X

Η ιστορία του next day shooting στη φωτογραφία γάμου {+ Backstage Photos}

Τα τελευταία χρόνια, ποσοστό που ξεπερνά το 80% των ζευγαριών που παντρεύονται, επιλέγει να φωτογραφηθεί την «επόμενη μέρα». Συμφωνεί με τον φωτογράφο του ένα next day shooting σε κάποια ιδιαίτερη τοποθεσία. Η τοποθεσία για την καλλιτεχνική φωτογράφηση της επόμενης μέρας μπορεί να είναι κάποια παραλία, ένα πάρκο, το κοντινότερο βουνό. Αλλά, κι ένα αγαπημένο νησί, ένα μέρος εκτός Ελλάδας ή όποιο άλλο σημείο επιλέξει το ζευγάρι και ο φωτογράφος τους. Φαντασία και διάθεση να υπάρχει…

Backstage από next day shooting στη Ζάκυνθο

Αυτή η τάση άρχισε να διαμορφώνεται πριν μερικά χρόνια και έφτασε στο σημείο να γίνει «must» για τους περισσότερους. Αναζητούνται διαρκώς νέες τοποθεσίες, νέα concepts φωτογράφησης, νέες προκλήσεις  τόσο για τα ζευγάρια, όσο όμως και για τους φωτογράφους.

Backstage από φωτογράφηση στο Ψυχικό

Δεν ξέρω αν έτυχε μέχρι τώρα να αναρρωτηθείτε πότε, πώς και από ποιον ξεκίνησε το next day shooting, αλλά επειδή εγώ αναρρωτήθηκα, βρήκα τον κατάλληλο άνθρωπο για να μάθω. Πρόκειται για τον Πάνο Ρεκουνιώτη, τον γνωστό Έλληνα φωτογράφο. Ειδικεύεται στη φωτογραφία γάμου και ιδιαίτερα στην καλλιτεχνική φωτογράφηση της επόμενης μέρας. Όπως μάς λέει, είναι ο άνθρωπος από τον οποίο ξεκίνησαν όλα… 

Backstage από φωτογράφηση στην Κέρκυρα

Ο λόγος λοιπόν στον Πάνο Ρεκουνιώτη για να μάθουμε την ιστορία του next day shooting από τον άνθρωπο που, όπως λέει, το ξεκίνησε. Θα δούμε, επίσης, φωτογραφίες παρασκηνίου και φωτογραφίες από τα ευτράπελα που γίνονται κατά καιρούς και μας περιγράφει και ο ίδιος στη συνέχεια.

Θα ήθελα αρχικά να μιλήσουμε για την ιδέα, καθώς και για τις σκέψεις και τα σχέδια που πιθανόν υπήρχαν πριν την πρώτη φορά

Πότε έγινε το πρώτο next day shooting στην Ελλάδα και πού;

Ως το 1998 είχαν περάσει τέσσερα ολόκληρα  χρόνια και αρκετοί γάμοι από τα χέρια μου, αλλά ποτέ δεν πήγε εκεί το μυαλό μου. Χρειάστηκε ένα λάθος για να ξεκινήσουν όλα. Το λάθος που έκανε ο ανθοπώλης να πάρει τα λουλούδια μετά το τέλος του γάμου για να τα πάει στη δεξίωση. Κάτι απόλυτα φυσιολογικό, εάν η νύφη είχε προλάβει να βγάλει φωτογραφίες με αυτά στα σκαλιά της εκκλησίας. Και είμαι βέβαιος ότι η συγκεκριμένη νύφη πρέπει να ήταν η πιο απαιτητική που είχαμε ως τότε.

Έτσι, όταν τελείωσε ο χαιρετισμός και βγήκαμε έξω για τις οικογενειακές φωτογραφίες έγινε ένας μικρός σεισμός στην Κυψέλη. Τα λουλούδια είχαν φύγει στην Πάρνηθα, ο κόσμος είχε σχεδόν πάει στη δεξίωση και εμείς εκεί με τα κλάματα και τις φωνές. Είμαστε στην εποχή του φιλμ και φυσικά ούτε λόγος για την προσθήκη του ανθοστολισμού με photoshop!

Backstage next day shooting στο Γουδή

Η ιδέα ήρθε περισσότερο για να την ηρεμήσουμε – θα πηγαίναμε εκεί την επόμενη μέρα. Έτσι και έγινε και μαζί με τις «στημένες» φωτογραφίες βγάλαμε μερικές ακόμη και στο διπλανό πάρκο. Χωρίς να το ξέρουμε, το πρώτο next day shooting στην Ελλάδα ήταν γεγονός!

Backstage next day shooting στα Ιωάννινα

Πώς κατάφερες να εξηγήσεις τι είναι και να «πείσεις» το πρώτο σου ζευγάρι να δοκιμάσει αυτό το είδος φωτογράφησης;

Δεν χρειάστηκε ιδιαίτερος κόπος για να πείσουμε τα ζευγάρια. Εκείνη την εποχή στο κατάστημα επικρατούσε ένας μικρός πανικός με τις εμφανίσεις των φιλμ και τα μηχανήματα. Στη φωτογράφηση γάμου εκείνη την εποχή, όμως, πολλά καταστήματα  έκαναν και μια έξτρα καλλιτεχνική φωτογράφηση στο studio. Λίγο παλιομοδίτικο, αλλά μου το ζητούσαν. Χώρος δεν υπήρχε και είχα ήδη δανειστεί δύο – τρεις φορές το στούντιο ενός συναδέλφου, που ερχόταν βράδυ Σαββάτου για να μου ανοίξει και να με περιμένει να τελειώσω.

Backstage next day shooting στον Μαραθώνα

Backstage next day shooting στη Νέα Μάκρη

Backstage next day shooting στο Παρίσι

Έτσι, αφού φλασάκια και φώτα είχα δικά μου, σκέφτηκα να φτιάχνω ένα στούντιο όπου ήθελα. Από κάποιο πάρκο έως τη θάλασσα. Σε αυτό με βοήθησαν και κάποιοι γάμοι που έκανα στην επαρχία. Ήταν πολύ άσχημο να βρίσκεσαι στα πιο όμορφα μέρη της Ελλάδας και την ώρα που τελείωνε ο γάμος να έχει νυχτώσει. Τώρα όμως την είχα τη λύση!

Backstage next day shooting στη λίμνη Πλαστήρα

Backstage next day shooting στον Πόρο

Backstage next day shooting σε καμπαρέ

Τι πιστεύεις ότι βοήθησε για να γίνει τόσο δημοφιλές;

Μα φυσικά το Internet. Εκτός από τους γνωστούς, τους φίλους και τα ζευγάρια που είχα φωτογραφήσει, όλοι οι υπόλοιποι νόμιζαν ότι οι φωτογραφίες είναι προϊόν μοντάζ. Χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να μπορέσει ο κόσμος να εξοικειωθεί με την ιδέα, αλλά και από τους φωτογράφους για να το υιοθετήσουν.

Backstage next day shooting στη Σαντορίνη

Backstage next day shooting στον Σχοινιά

Δεν σου κρύβω ότι παλαιότερα με ενοχλούσε η αντιγραφή από τους φωτογράφους, όχι μόνο του  next day shooting, αλλά ακόμη και τα συγκεκριμένα στησίματα των φωτογραφιών μου. Βλέποντας, όμως, όλο αυτό που καταφέραμε να κάνουμε στην δουλειά μας, καθώς και το πόσο γνωστό έγινε πολύ πιο μακριά από τα σύνορα της χώρας μας, χαίρομαι και σκέφτομαι τα λόγια του Πάρι : «ο Τσελεμεντές έγινε γνωστός γιατί έλεγε τις συνταγές του».

Backstage next day shooting στη Σπάρτη

Από τα πρώτα βήματα μέχρι και σήμερα, πώς έχει εξελιχθεί το next day shooting;

Τώρα οι νύφες μού μιλάνε! Παλαιότερα έπρεπε να δουν το αποτέλεσμα για να δικαιολογήσουν όλη αυτή τη δοκιμασία που πέρασαν. Δεν ήταν λίγες οι φορές που έβλεπα την κούραση και την αμφιβολία στα πρόσωπα τους κατά την διάρκεια της κουραστικής φωτογράφησης. Και πάντα όλα έφτιαχναν όταν τους έδειχνα το αποτέλεσμα. Τώρα είναι σίγουρες από πριν.

Backstage next day shooting στο Ζούμπερη

Μετά από τόσα χρόνια ήταν λογικό να επεκτείνουμε τις δυνατότητες μιας εξωτερικής φωτογράφησης. Η ιδέα ήρθε από την Κίνα. Αφού το εισιτήριο, που μας πληρώνουν τα ζευγάρια Κινέζων για να πάμε για παράδειγμα στη Σαντορίνη, στοιχίζει το ίδιο με όλη την Ευρώπη, γιατί να μην πάμε και αλλού; Την ιδέα ζήλεψαν αρκετά ζευγάρια από την Ελλάδα κι έτσι όλη η Ευρώπη έγινε ένα πιθανό φόντο.

Backstage next day shooting στη Βιέννη

Ταξιδέψαμε παντού και τώρα, εξαιτίας του μεγάλου ποσοστού ζευγαριών που επιλέγουν το next day shooting (87%), αποφασίσαμε να βρισκόμαστε σε επιλεγμένα μέρη περίπου δεκαπέντε φορές το χρόνο και να υποδεχόμαστε δύο και τρία ζευγάρια μαζί (σε διαφορετική μέρα το καθένα) για να μειώνουμε σημαντικά τα έξοδα  που απαιτούνται.

Τι χαρακτηριστικά έχουν τα next day shootings που θυμάσαι εντονότερα; Είναι ιδιαίτερη η τοποθεσία, το concept, είναι «φευγάτο» το ζευγάρι, συνέβησαν απανωτά ευτράπελα….;

Χρειάζεται λίγη τρέλα πραγματικά. Έχει ενδιαφέρον  να παρατηρείς τις αντιδράσεις των περαστικών σε όσα κάνουμε με τα ζευγάρια.

Μια φορά, ένας γαμπρός από την Ιταλία δεν μπορούσε να κατέβει από το δέντρο που – εύκολα- ανέβηκε, με αποτέλεσμα να φωνάξουμε την πυροσβεστική.

Η πυροσβεστική βοηθά τον γαμπρό να κατέβει από το δέντρο

Έχουμε κολλήσει  σε λάσπες και φύκια με ό,τι μηχανοκίνητο μέσο υπάρχει.

Τα οχήματα κόλλησαν στην παραλία, αλλά κανείς δεν έχασε το κέφι του

Έχει πέσει γαμπρός από άλογο, από βάρκα, από ποδήλατο, από εξέδρα, από δέντρο, χωρίς φυσικά τραυματισμούς. Δεν πάμε στα άκρα!

Ο γαμπρός χάνει την ισορροπία του μέσα στο νερό

Ο γαμπρός πέφτει από τη βάρκα

Ο γαμπρός πέφτει από το άλογο

Την νύφη την παίρνει το κύμα

Έχουν εμφανιστεί στη φωτογράφηση  πούλμαν με ΚΑΠΗ, πούλμαν με παιδιά, αθλητές, σκιέρ, αλεξίπτωτα, ως και ελάφι και φίδι. Έχουμε βρει λεφτά , «πρώην» να κάνει μπάνιο δίπλα μας, αλλά και έχουμε χάσει βέρα, κλειδιά και φλας.

Η συνάντηση με εκδρομείς του ΚΑΠΗ

Συχνά, τα καπνογόνα μαζεύουν τους περίοικους και την αστυνομία, ενώ δεν θα ξεχάσω ποτέ το πόσο εκτίμησε την δουλειά μας ένα ζευγάρι από τον Καναδά, που παρόλο που αποφάσισε να κάνει την φωτογράφησή  του σε μεγάλο ξενοδοχείο στο Σούνιο, όταν έφτασε το  κρουαζιερόπλοιο βρήκε την μπουκαπόρτα του κλειστή λόγω απεργίας. Ο καπετάνιος άλλαξε ρότα για Τουρκία και άλλα λιμάνια της Μεσογείου. Το ζευγάρι πλήρωσε ένα τεράστιο ποσό για τα εισιτήριά μας, προκειμένου να πάμε εμείς εκεί και να τους φωτογραφίσουμε – έστω και για τις δύο ώρες που θα συναντιόμασταν.

Ο γαμπρός και η νύφη σε νέες περιπέτειες

Πώς ονειρεύεσαι – εσύ που το ξεκίνησες – να το εξελίξεις στο μέλλον;

Είναι το  μόνο κομμάτι της φωτογράφησης που κάνω αποκλειστικά μόνος μου – με ένα βοηθό – και πάντα προσωπικά με τα ζευγάρια. Το αρχίζω και το τελειώνω χωρίς την βοήθεια των συνεργατών μου. Θέλω να φροντίζω αποκλειστικά, έτσι όπως εγώ το έχω σκεφτεί, αυτό το κομμάτι της δουλειάς μου, και να δίνω μια διαφορετική οπτική της φωτογράφησης. Το έχω επεκτείνει και στη βάπτιση, σε αντίθεση με τα pre wedding που δεν με συγκινούν ιδιαίτερα. Μέσα στη νέα σεζόν θα δουλέψουμε με πιο συγκεκριμένη θεματολογία. Καθαρά editorial με λιγότερες και καλύτερες, ιδιαίτερες λήψεις.

Backstage next day shooting στο Παρίσι

Μου αρέσει να αλλάζω μέρη, να βλέπω καινούρια πράγματα. Να συναντώ ανθρώπους με διαφορετικές κουλτούρες και έθιμα. Το εγχείρημα των πολλαπλών μακρινών προορισμών που εντάσσουμε από φέτος είναι σε αυτή την κατεύθυνση. Οι φωτογράφοι γάμων είμαστε από τους τυχερούς , καθώς στην δουλειά μας συνδυάζουμε τα ταξίδια με το χόμπι μας. Προσαρμοσμένος βέβαια στην εποχή του «μέτρου», προσπαθώ να εξαργυρώνω στο έπακρο την εμπιστοσύνη που δείχνουν για τα – ομολογουμένως-  τρελά σχέδιά μου.

Για το Τέλειος Γάμος
Επιμέλεια: Βιβή Κωτούλα

Όλες οι φωτογραφίες που παρουσιάζονται σε αυτό το άρθρο είναι του Πάνου Ρεκουνιώτη και χρησιμοποιούνται με την άδειά του.

Related Post