Με τίτλο «Περιοδικά γάμου : Μια σχέση που αντέχει στο χρόνο», το φετινό αφιέρωμα του Marketing Week στα περιοδικά γάμου προσπάθησε να δώσει το στίγμα της αγοράς μέσα από τις απαντήσεις στελεχών της σε συγκεκριμένα ερωτήματα που τους τέθηκαν.
Όπως κάθε χρόνο έτσι και το 2010 συμμετείχαμε στο αφιέρωμα και εκθέσαμε τις απόψεις μας για όλα τα θέματα που συζητήθηκαν. Το teleiosgamos.gr εκπροσώπησε η Διευθύντριά του Βιβή Κωτούλα.
Ακολουθεί το άρθρο, όπως δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2010 στο τεύχος 1283 του Marketing Week, με συντάκτη τον Επαμεινώνδα Τσάκαλο
Θα μπορούσε κάλλιστα να περνάει κρίση, όμως η σχέση των περιοδικών γάμου με τους αναγνώστες και τους διαφημιζόμενους παραμένει δυνατή.
Σύμφωνα με τα δημογραφικά στοιχεία που δημοσιοποίησε η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία το 2007, οι πολιτικοί γάμοι παρουσιάζουν σταδιακή αύξηση. Έτσι, «εμφανίζονται στο 34% του συνολικού αριθμού (θρησκευτικών και πολιτικών) από το 11% που ήταν το 1995». Όλα αυτά συνέβαιναν στην προ κρίσης εποχή.
Άραγε ποια είναι πλέον η σχέση των Ελλήνων με το γάμο και δη σε μία περίοδο κατά την οποία η ύφεση επιδρά αρνητικά στην ψυχολογία του μέσου Έλληνα και ενισχύει την αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι; Εξακολουθεί ο γάμος να αποτελεί μία από τις σημαντικότερες μέρες στη ζωή του ή τείνει πια να ταυτιστεί στη συνείδηση (κυρίως) των νεότερων μελλονύμφων ως μία άκρως δαπανηρή τελετή;
Ό,τι και αν ισχύει, το σίγουρο είναι ότι τα περιοδικά γάμου έχουν καθιερωθεί ως μία πολύτιμη πηγή ενημέρωσης και παροχής χρήσιμων συμβουλών. Και αυτό δεν έχει αλλάξει παρά την παρατεταμένη κρίση που βιώνει η χώρα. Μάλιστα, ο Χάρης Ιωαννίδης, Εκδότης του περιοδικού «Παντρεύομαι» και Πρόεδρος της Inter Alia Publications S.A., εκφράζει την άποψη ότι «ευτυχώς που υπήρξε και η ύφεση. Διότι είναι γεγονός ότι το βάθος της κρίσης είναι αντιστρόφως ανάλογο με την επιθυμία και την ανάγκη των ζευγαριών για γάμο».
Από την πλευρά της, η Μίνα Μάζη, Διευθύντρια Έκδοσης και Εμπορική Διευθύντρια του περιοδικού «Diva’s Wedding» της Δάφνη Επικοινωνίες, εξηγεί ότι «σε μια περίοδο ύφεσης όλοι επηρεάζονται». Διευκρινίζει, ωστόσο, ότι «ευτυχώς η κατηγορία του γάμου πιέστηκε πολύ λίγο το 2009. Η διαφημιστική απορρόφηση σε όγκο σελίδων μειώθηκε κατά 4,4% και σε έσοδα 1,3%, ποσοστά, δηλαδή, που φαίνονται ασήμαντα συγκριτικά με την πτώση των υπόλοιπων κατηγοριών. Όπως επίσης φάνηκε ότι τα περιοδικά που ξεχωρίζουν, δυνάμωσαν το μερίδιο αγοράς τους μέσα στο 2009».
Βίο ανθόσπαρτο ή γεμάτο προκλήσεις;
Η συγκεκριμένη κατηγορία διατηρεί, λοιπόν, εδώ και χρόνια μια υγιή σχέση με αναγνώστες και διαφημιζόμενους. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι δεν υπάρχουν μια σειρά από προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα έντυπα (αλλά και τα sites ανάλογης θεματολογίας) προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ευχή για «βίο ανθόσπαρτο». Κάθε άλλο.
Σύμφωνα με το Χ. Ιωαννίδη, μία από τις κυριότερες προκλήσεις είναι «τα διαζύγια», ενώ η Μ. Μάζη θεωρεί ότι «τα περιοδικά γάμου δεν αποτελούν εξαίρεση. Όλα τα περιοδικά θα πρέπει συνεχώς να ψάχνονται με στόχο να είναι πάντα εναρμονισμένα με την εποχή και τις ανάγκες της». Καταλήγει, ως εκ τούτου, ότι «η πρόκληση είναι να βρίσκουμε τρόπους να είμαστε συνεχώς καλύτεροι, να αυξάνουμε τα μεγέθη μας και να βλέπουμε όσο γίνεται πιο μπροστά, ώστε να προλαβαίνουμε αυτό που έρχεται».
Λίστα γάμου (από 1/1/2009 μέχρι 31/12/2009) |
||
Τίτλος | Τεύχη | Απορρόφηση |
Γάμος Πάνθεον | 2 | 2.599.922 |
Diva’s Wedding | 2 | 3.256.281 |
Marriages | 2 | 1.958.418 |
Νύφη | 4 | 3.950.969 |
Perfect Wedding | 1 | 1.255.281 |
White Bridal (Έθνος) | 2 | 1.119.381 |
Πηγή: Media Services |
Κάτι που επιχειρεί να κάνει και το www.teleiosgamos.gr, το οποίο, όπως επισημαίνει η Βιβή Κωτούλα, Διευθύντρια του site, έχει επενδύσει στο διαδικτυακό κανάλι tv.teleiosgamos.gr: «Έχουμε δημιουργήσει ένα πλατό, ένα green box για την ακρίβεια, στο οποίο γίνονται τα γυρίσματα των εκπομπών του online καναλιού, τα γυρίσματα των παρουσιάσεων επιχειρήσεων, υπηρεσιών και προϊόντων, αλλά και οι συνεντεύξεις επαγγελματιών». Πρόκειται, δηλαδή, για ένα εγχείρημα το οποίο, δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν στην οικονομία και στην αγορά, εκτιμά η ίδια ότι αποτελεί «δύο φορές πρόκληση».
Ύφεση και θεματολογία
Εν μέσω της οικονομικής κρίσης είναι λογικό να έχουν αλλάξει ως ένα βαθμό τόσο οι προτεραιότητες των μελλόνυμφων όσο και το διαθέσιμο budget που δύνανται να δαπανήσουν. Έχουν υποχρεωθεί άραγε τα έντυπα και τα sites που ασχολούνται με το γάμο να διαμορφώσουν ανάλογα τη θεματολογία τους; Και αν ναι, τι είναι αυτό που επιζητούν εν έτει 2010 οι αναγνώστες/χρήστες από αυτά;
Η Μ. Μάζη υποστηρίζει ότι «αυτοί που αποφασίζουν να παντρευτούν, επιζητούν ότι και στο παρελθόν: να οργανώσουν το γάμο τους όπως τον ονειρεύονται». Προσθέτει, συνεπώς, ότι «από το περιοδικό θέλουν να τους δώσει ιδέες, να τους ενημερώσει για ό,τι νέο, να τους υποδείξει τους ειδικούς που θα πρέπει να απευθυνθούν. Μην ξεχνάμε ότι η πρώτη έρευνα αγοράς και πολλές φορές η επιλογή γίνεται κατευθείαν από το περιοδικό».
Παίρνοντας το λόγο, η Β. Κωτούλα ισχυρίζεται ότι «η οικονομική ύφεση δεν έχει αλλάξει δραματικά τα πράγματα, αν εξαιρέσουμε ότι έχει περιορίσει λίγο τον αριθμό των καλεσμένων. Έχει κάνει, όμως, τον καταναλωτή να φέρεται πλέον υπεύθυνα, όπως θα έπρεπε να κάνει και πριν εμφανιστεί η κρίση. Με άλλα λόγια, ο καταναλωτής επιζητά πλέον περισσότερη ενημέρωση, ζητά ξεκάθαρες απαντήσεις και θέλει να ξέρει τι θα αντιμετωπίσει πριν καν έρθει σε επαφή με έναν επαγγελματία. Επίσης, ο καταναλωτής αναζητά εντονότερα από πριν ευέλικτες και προσωποποιημένες προτάσεις, αλλά και συμβουλές από το πώς θα διαχειριστεί το budget του μέχρι τι να προσέξει στις συμφωνίες που θα κλείσει».
Ή, όπως απαντά λακωνικά ο Χ. Ιωαννίδης, «οι Έλληνες επιθυμούν να ζήσουν το όνειρό τους. Αναζητούν λύσεις προσιτές σε όνειρα μεγαλεπήβολα».
Περί διαφοροποίησης και εξωφύλλου
Είναι γεγονός ότι κυκλοφορούν αρκετά περιοδικά γάμου, ενώ παράλληλα κάνουν την εμφάνισή τους όλο και περισσότερα sites, εντείνοντας ακόμα πιο πολύ τον ανταγωνισμό. Το ερώτημα, λοιπόν, που εύλογα προκύπτει αφορά στο κατά πόσο είναι εφικτό για ένα περιοδικό ή site γάμου να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό και να προσφέρει κάτι πέρα από τα τετριμμένα.
Ο Χ. Ιωαννίδης απαντά ότι είναι «πολύ εύκολο» και συμπληρώνει ότι «εξαρτάται από τους συντελεστές του περιοδικού και από τις ικανότητές τους να αφουγκράζονται τις ανάγκες του κοινού». Εξίσου σίγουρη παρουσιάζεται η Μ. Μάζη, η οποία δηλώνει ότι, όπως σε κάθε κατηγορία, «έτσι και στην κατηγορία των περιοδικών γάμου, τα περιοδικά μπορούν και πρέπει να έχουν το δικό τους χαρακτήρα. Πιστεύω ότι τα περιοδικά γάμου στην ελληνική αγορά διαφοροποιούνται αρκετά μεταξύ τους. Η διαφοροποίηση είναι εύκολη αν ξέρεις σε τι κοινό θέλεις να απευθυνθείς».
Όντας ένα μέσο έκφρασης της φιλοσοφίας του κάθε εντύπου, το εξώφυλλο προσφέρει μια ευκαιρία για διαφοροποίηση. Αποτελεί, όμως, τουλάχιστον στην περίπτωση των περιοδικών γάμου, και ένα βασικό κριτήριο που επηρεάζει σημαντικά τις αγοραστικές αποφάσεις των αναγνωστών; «Παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του περιοδικού», τονίζει η Μ. Μάζη. Και αυτό γιατί «στα περιοδικά γάμου σχεδόν κάθε αναγνώστρια είναι καινούργια», εξηγεί και συνεχίζει: «Η φωτογράφηση του εξωφύλλου θα δώσει τη γενικότερη εικόνα για τα editorial μόδας – νυφικών και το ύφος των νυφικών που η αναγνώστρια θα βρει μέσα. Επίσης οι τίτλοι στο εξώφυλλο, η γραμματοσειρά που χρησιμοποιεί, αλλά και τα χρώματα επηρεάζουν τόσο την τελική επιλογή όσο και το είδος της αναγνώστριας που τελικά θα αγοράσει το περιοδικό». Άποψη την οποία συμμερίζεται ο Χ. Ιωαννίδης, ο οποίος σπεύδει να συμβουλέψει ότι «κάθε περιοδικό οφείλει να στοχεύει στο διαφορετικό προφίλ της νύφης που τον ενδιαφέρει».
Το «μυστήριο» του Διαδικτύου
Σταδιακά εδραιώθηκε το Διαδίκτυο και στη χώρα μας ως μία ιδιαίτερα ελκυστική πηγή ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, με σχεδόν το 50% των Ελλήνων να «συχνάζουν» πια σε online στέκια. Πώς αντιμετωπίζουν άραγε τα περιοδικά γάμου αυτήν την εξέλιξη και ως τι αντιλαμβάνονται το Διαδίκτυο; Ως ευκαιρία για περαιτέρω ανάπτυξη και καθιέρωση του brand τους ή ως απειλή; «Το Ίντερνετ είναι ένα άλλο μέσο το οποίο αναπτύσσεται συνεχώς. Ίσως μετά από αρκετά χρόνια να είναι απειλή. Τώρα για τα περιοδικά γάμου είναι απλά ένα άλλο μέσο», αναφέρει η Μ. Μάζη, προτού πάρει το λόγο ο Χ. Ιωαννίδης και συμπληρώσει ότι «το Ίντερνετ μπορεί να αποδειχθεί εργαλείο της έκδοσης».
Ίσως κάποιοι εκδότες να πρόσθεταν ότι το Διαδίκτυο δύναται να αποτελέσει και μία έξτρα πηγή εσόδων, όμως η πραγματικότητα είναι ότι το εν λόγω μέσο προβολής δεν χαίρει ακόμα στη χώρα μας της εκτίμησης και ανταπόκρισης που (κατά πολλούς) δικαιούται. Όπως επισημαίνει η Β. Κωτούλα, μιλώντας εκ πείρας, «μέσα σε ένα μήνα επισκέπτονται το www.teleiosgamos.gr περισσότεροι από 150.000 unique visitors. ‘Όμως, παρόλο αυτόν τον εξαιρετικά μεγάλο αριθμό, για εξειδικευμένο κοινό αλλά και όλα τα άλλα πλεονεκτήματα της Online Διαφήμισης, οι επαγγελματίες αυτού του κλάδου δεν στηρίζουν το Ίντερνετ στο βαθμό που του αξίζει». Γιατί; Διότι «θεωρούν ότι αφού έχουν τουλάχιστον ένα εταιρικό site, αυτό και μόνο τους αρκεί και το αναγράφουν στις κάρτες και στις έντυπες διαφημίσεις τους. Δεν αντιμετωπίζουν το site τους ως ένα ακόμη σημείο πώλησης – παρουσίας που πρέπει να το διαφημίσουν για να αποκτήσει νέους επισκέπτες από κάθε σημείο της γης».
Από τα «πυρά» της δεν γλιτώνουν δε ούτε οι διαφημιστικές εταιρείες, οι οποίες σημειώνει ότι «έχουν ένα μέρος ευθύνης γιατί συχνά προτιμούν τις χαμηλές τιμές CPM ενός γνωστού portal γενικού περιεχομένου και συνεπώς γενικού κοινού. Έτσι όμως απομακρύνουν τους πελάτες τους από το εξειδικευμένο κοινό που χρειάζονται, αφού αυτό υπάρχει σε ένα κάθετο online μέσο και ταυτόχρονα στερούν από τις αυτοδύναμες προσπάθειες (μικρές εταιρείες που δεν ανήκουν σε ομίλους) την ευκαιρία να αναπτυχθούν με λιγότερα εμπόδια».
Μελλοντολογίες
Τι επιφυλάσσει, λοιπόν, το μέλλον για τα περιοδικά γάμου και ποιο μπορεί να είναι σε 4-5 χρόνια το ιδανικό μέσο ενημέρωσης για τους μελλόνυμφους; Ο Χ. Ιωαννίδης προβλέπει ότι «το ιδανικό περιοδικό γάμου θα είναι ένα περιοδικό lifestyle». Τουναντίον, η Β. Κωτούλα πιστεύει ότι «το ιδανικό μέσο θα είναι σίγουρα online». Διότι, όπως εξηγεί, «το Ίντερνετ και η εξέλιξη της τεχνολογίας εξασφαλίζουν το ιδανικό πάντρεμα κειμένου, εικόνας, ήχου και κίνησης και μάλιστα όλα αυτά σε ένα εξαιρετικά ευέλικτο περιβάλλον που επιτρέπει τη διαδραστικότητα και την αμεσότητα στην επικοινωνία, αλλά και στις λειτουργίες».
Όσο για τα έσοδά του, αυτά θα προέρχονται από τη διαφήμιση. Άλλωστε, όπως διατρανώνει, «υπάρχουν πάρα πολλοί πρωτότυποι τρόποι για να δημιουργείς προγράμματα διαφήμισης σε ένα online μέσο, αρκεί να έχεις διάθεση, φαντασία και αντίληψη για να νιώθεις τι ζητούν οι αναγνώστες σου και όρεξη για να συνεργαστείς με το διαφημιζόμενο κι εκείνος μαζί σου»._
Σημείωση : Μετά από λίγο (ή και αρκετό … ποιος ξέρει;) καιρό θα δημοσιευθούν ολόκληρες οι απαντήσεις της κυρίας Κωτούλα στο παραπάνω αφιέρωμα, όπως ακριβώς δόθηκαν στο πρωτότυπο κείμενο με το οποίο τις απέστειλε!
Παράθεση: Οι πρωτότυπες απαντήσεις της διευθύντριας του teleiosgamos.gr